Да, направихме я. Онази малка крачка с която, казват започвало и най-голямото пътешествие. В началото, както във всяко начало, беше словото. А то, при нас, слово да искаш. Имаше планове имаше приказки, обсъждане и още планове. Да направим нещо " по женски", само по наш вкус. Да го няма комфорта и сигурността на мъжкото присъствие, с умението му да се ориентира в градове и ситуации, да носи отговорността за пътуването, да шофира / и двете не обичаме тази дейност и я изпълняваме само в много, много крайни случаи, в които обикновено са замесени по-сериозни количества алкохол и малките часове на нощта/. А и на всеки е известно, че мъжете не си падат особенно много по музеи и галерии, точно каквото искахме да направим ние - цял един ден обикаляне, колкото ни стигнат силите, точно по такива места. Някак неусетно нещата преминаха от несериозни приказки и подмятания в съвсем серизно обмисляне, коя събота ще е най-подходяща, какво искаме да видим, в колко часа да тръгнем и да се върнем и разни по дребни но не и незначителни детайли, като сандвичи от къщи или дюнери на място.
Ранното съботно утро е меко и свежо, като създадено за подобно пътуване. Докато пристъпвам от крак на крак и чакам Жаклината правя начални опити с новия фото апарат на Георги. Кубетата на катедралния храм се радват на първите слънчеви лъчи.
|
Варна, Катедрален храм Св. Успение Богородично. |
|
Варна, Градският часовник. |
Заядливо заснимам градския часовник, за да мога после да набивам канчето на Жаки, която здраво закъснява. С напредване на деня се отказвам от тази идея защото благоверния и се справя къде, къде по-качествено от мен, даже и по телефона. Прощаваме му предварително защото е така добър да закара тези две вече сериозно закъсняващи жени до автогарата.
И ето, че сме в автобуса и ето, че сме на път, бъбрим неангажиращо, Жаклината стиска зъби и отлага кафето с цигара за след три часа, а аз отпивам доволно от моето. Нека и, пушачка с пушачка, такава!
Стигнали в Търново тръгваме да търсим хубаво местенце, където моята спътничка, най-после да изпие кафето си със заветната цигара. Тръгваме по Стефан Стамболов и спираме на ония пейки с чудесния изглед, към реката, паметника на Асеневци и Държавната художествена галерия. Жаки блаженно отпива от кафето, пълни дробове с отровния дим.
|
Велико Търново, Държавната художествена галерия. |
|
Велико Търново, Паметникът на Асеневци |
Зад нас е старата сграда на пощата. Запусната и необитаема с на места счупени прозорци, но пак така хубава. Знакът над входа ме кара да се усмихна, напомняйки ми за златните крила на шапката на
Олян фон Ментелик.
|
Велико Търново, старата поща. |
|
Велико Търново, старата поща |
Набелязали сме три места, които да посетим. Желанието на Жаклин е църквата
Свети Четиридесет Мъченици. Аз дори не съм я чувала. Моите две точки в плана са музеят
Възраждане и Учредително събрание и
Държавната художествена галерия. Умишлено пропускаме хълма Царевец и археологическия музей. От една страна и двете сме посещавали крепостта, от друга Царевец и археологическият музей ще вземат много от времето ни и най-вече не искаме да ходим по най-туристическите обекти, а да намерим и посетим тия, които обикновенно се пропускат. Два от три пъти успяваме, защото и в музея на Възраждането и в Галерията почти събуждаме уредниците и те ни гледат с нескрито любопитство.
|
Велико Търново.
|
Велико Търново. |
|
Пътят ни към Св. Четиридесет Мъченици минава покрай запуснати разкопки. Неосъщественият геолог и археолог, който върви до мен рипва и бързо прескача ниската вратичка към разкопките, която хората красноречиво са заключили с катинар. Аз виквам след нея, но кой ти чува. За малко се помайвам и се чудя, дали да я последвам или безопасно да остана на тротоара. Избирам безопастността и възможността да я дебна за евентуални компрометиращи пози. Оная търчи по каманака, като младо козле и се озърта наоколо, да не би да пропусне нещо.
|
Бас ловя, в някой предишен живот тая е била женския вариант на Индиана Джоунс. |
Снима някаква огромна плоча, която и е привлякла вниманието още от пътя, а после я гледа влюбено, сякаш наистина ще успее да прочете, какво е написано на нея. След минути пак хуква по широките зидове и се заравя в праха да събира чирепи. Продължавам да я навиквам отгоре, тя най-после ме чува и се връща в правия път и със светнали, като на малко дете очи ми показва придобивките си. Този ден поне три пъти чух думи, като костите и историята на земята.
Улица Стамболов се е преляла в Климент Охридски. От двете ни страни са Трапезица и Царевец.
|
Велико Търново, хълма Царевец, Патриаршията. |
|
Велико Търново, река Янтра и хълма Царевец. |
|
Велико Търново, хълма Трапезица.
|
Жаклината зърва долу в ниското Св. Четиридесет Мъченици и се опитва да ми я покаже. Аз търся, търся църква, но упорито не я намирам сред къщите пред нас. Товава тя настоятелно казва: Не мисли за църква, не мисли за църква, мисли за квадрат!" и секунди, преди да прихна наистина я виждам.
|
Велико Търново, църквата Св. Четиридесет Мъченици.***
|
Не може едно лъвче да не поиска да се снима с друго лъвче. Да не говорим, че едва я удържах да не се зарови отново в праха за да търси още чирепи. |
|
|
Велико Търново, църквата Свети Четиридесет Мъченици.*** |
Дворът на църквата е чист и затревен. Виждаме плоча, на която в хронологичен ред са изписани имената на българските царе. За титлата на българските ханове е използвана думата "кан". Влизаме в базиликата, аз търся надписите по колоните и от легендата до входа се опитвам да разбера, коя е омуртаговата, със заветното " човек и добре да живее..." Дълго проследявам с пръсти извивките на знаците вдълбани в камъка и мисля за ръцете докосвали ги преди хиляди години. Убедена съм, че времето не може да изтрие тоя допир и той ще стои там, върху колоната, като отпечатък почти толкова осезаем, колкото и отпечатъка, който е оставило длетото на майстора издълбал буквите. От уикипедията виждам, че след реставрирането до 2007 в църквата е имало иконостас и вероятно са се отслужвали и литургии.
|
Велико Търново, църквата Св. Четиридесет Мъченици - източник на снимката е Уикипедия. |
Сега иконостас няма, Св. Четиридесет Мъченици, за мое съжаление не е действаща църква и литургии се отслужват само на големи празници.
Минаваме в пространството, което е зад олтара. Камъните по стената са номерирани. Подозираме, че са били махани и после отново нареждани по ред на номерата. В стените има ниши и дупки, чиито отсрещен край не се вижда. Помещението е мрачно и усойно. Започвам да си мисля за тесни тайни проходи в стените и макар да ми е неприсъщо, леко потръпвам.
В двора на църквата, до входа и е гробът на цар Калоян или, както ми обяснява Жаклин / без въобще да претендира за достоверност/ на един от тримата висши сановници, които са живели по онова време и са се казвали Калоян. Иска ми се да вярвам, че е на самия цар.
След Св. Четиридесет Мъченици отново поемаме по опечения от слънцето път, към музея на Възраждането и Учредителното събрание. Питаме тук-там и разбираме посоката. Откриваме го лесно. Строения от Кольо Фичето турски конак, в който се помещава музея е по мое мнение най-красивата сграда в Търново. Влизаме в прохладното предверие, а уредничката, едва прикривайки учудването си ни казва последователността, по която да разглеждаме експонатите.
В залата на първия етаж /който гледан от входа е първи, но за самата постройка е втори, все пак, това е Търново/ в хронологичен ред са подредени вещи и факти от възстанията на българите против турското иго. Изредени са всички малки градчета, бунтове, брожения и заговори опитващи се да освободят България от османското владичество. Сред саби, бунтовнически писма, пищови и огромни стари огнестрелни оръжия има книги, много книги. За моя радост раздела посветен на обществения живот, просветата и съдаването на първите български читалища и училища включва в експозицията множество стари книги. Разглеждам ги в стъклените им витрини, а ръцете ме сърбят от желание да докосна хартията от преди век, да ги разлистя и помириша. Опитвам се да си представя, какво е да нямаш непрестанен достъп до огромни количества литература. Да чакаш учителя ти, съседа или братовчедка ти от съседната махала да прочете новата си книга, за да я даде на теб.
Запленена от старите книги и леко подтисната от трудния, в повечето случаи с ясен край път на хората от снимките съвсем забравям какво още има в сградата. На втория/третия етаж на турския конак, по ирония, каквато историята много обича се намира залата на Учредителното събрание. Тук е приета търновската конституция и българската държавност се е родила отново. От гледката на наредените пейки и семплия подиум пред тях, от мисълта, колко ли са се вълнували, първите народни представители държейки в ръцете си бъдещето на страната потрепервам. Надушила силното ни любопитство и желанието ни да разберем нови неща, една от уредничките ентусиазирано и пространно започва да отговаря на въпросите ни. Хората, които могат да помнят дати винаги се предизвиквали уважението ми. А тя изрежда дати и събития, сякаш са част от нейния собствен живот и са станали най-много преди година. В същност жената приема работата си на сериозно и вероятно наистина чувства датите и събития, за които говори, като част от живота си. Разказва ни, нещо, което вече сме успели да прочетем - че макар и строена за турски конак сградата има форма на кръст. Макар и леко изразена, тази форма се усеща дори, когато си вътре. " Той строил сграда за турците - казва тя за Кольо Фичето, - но все пак дерзал и я направил, като кръст." После, докато преглеждам снимките ни не мога спра да се чудя, защо не сме заснели красивата сграда на музея боядисана в синьо, с бели сводове и колони и много прозорци. Единственият удовлетворяващ отговор, освен тоя, че сме две големи бели птици е, че бяхме толкова задълбочени в разговора със служителката, че съвсем забравихме за сниките.
Уредничката ни описва, колко била силна жаждата на търновци за просвета, как библиотеките им били пълни с книги, а връзката с Германия и Франция им давала възможност да развиват културния и обществения живот на града. Докато говори за Кольо Фичето, дамата споменава друга строена от него сграда, която се намира в Търново - църквата с въртящите се колони Св. Св. Константин и Елена. За съжаление, казва тя, колоните спрели да се въртят, а това било знак, че храма трябва да се ремонтира и сега той не функционира и стои запуснат. Още с първите изречения за църквата, двете с Жаклина наостряме уши. Отивайки към Св. Четиридесет Мъченици, видяхме църквата, която само се мярна в една пресечка на улица Стамболов. Без въобще да се чудим, слязохме по няколкото стъпала до нея, за да я разгледаме. С огромни усилия, зверейки се към малката каменна плоча над врата и сричайки дълго се опитахме да разберем, какво гледаме. Единствените две думи, които различихме със сигурност бяха имената на двамата светци.
.....следва продължение
* Името и, както вече е станало ясно в тоя блог е Жаклин. Дълго време само на майка и е оказана честта да го членува и да я нарича така. С течение на времето нагло си присвоих тази чест, а тя се умори да ми прави забележки.
** Търново дойде от само себе си, като най-логична дестинация. И двате сме били там, познаваме града в общи линии, но не достатъчно, та да няма какво да искаме да видим.
*** Снимката е правена от Жаклин.
|
|
Няма коментари:
Публикуване на коментар