вторник, 7 декември 2010 г.

Филмите, които промениха живота ми

В последно време съм на филмова вълна и идеята за подобна класация, отдавна ми се върти в ума. Само дето все не можех да измисля, как да я подкарам. Киноманите от FRAMESPOTING сякаш са ми прочели мислите. Макар, че е това е по-скоро списък, не класация. Не мога да дам първенство на един от изброените филми, пред другите. Че е променил живота ми, мога да кажа само за първият, точно защото е бил първия. Останалите не са променили живота ми, но мисленето и светогледа ми със сигурност са.

1.Haathi Mere Saathi (1971) или на български " Слонът мой приятел" - Освен че е продукт на огромна индустрия, за мен е първият филм разкрил ми магията на големия екран и привлякъл ме пред него за цял живот.

2.Star Wars (1977) - Ако сърцето ви не е подскачало при новината, че са пуснали билетите за "Междузвездни войни", ако не сте чакали няколко часа опашка за билети, ако не сте държали новозакупените билети с треперещи от вълнеието ръце, ако не сте ги гледали с очите на сдобил се със съкровище иманяр, ако не сте притихвали в залата в очакване, не, не сте гледали кино!
Господин Lucas ме спечели за приключенската фантастика в ония години, а после с последните/първи три епизода категорично ме изгуби за сагата.

3.Stalker (1979) - Много вероятно е да се изложа, коментирайки филм на Andrey Tarkovskiy, но... Има и такова кино. Без ефекти, без екшъл сцени, без пищни декори. Кино, като хипноза или като неочакван страничен ефект от подлагане на ядрено лъчение.

4.Amadeus (1984) - Ако все пак трябваше да подреждам класация, " Амадеус" на Milos Forman щеше да я оглавява. Киното, класическата музика и най-вече музиката на Моцарт вече не бях същите за мен.*


5.Brazil (1985) - Гледах го години след излизането му на екран подведена по думите на познат, според който филмът бил комедия ?!? Излязох от залата, като ударена по главата с тежък предмет. До тогава не знаех, че надежата може да бъде изсмукана, смачкана и напълно заличена от лицето на земята и в частност от моето съзнание. Бившият ми съпруг, който тогава имаше неразумието да дойде с мен на "непроверен" филм ми беше силно обиден, че съм го подвела, а аз с дни сънувах мрачни тъмни и безизходни сънища. Ако това не е достатъчно "Бразилия" на Terry Gilliam е един от най- тежките и мъчителни филми, които съм гледала и обожавам!

6.The Mission (1986) - Цивилизацията е смъртоносна, а изкуплението може да дойде в неподозиран момент, с  неочаквано лице.

7.The Fisher King ( 1991) - Отново Terry Gilliam, но този път носещ надежда, утеха и опрощение. "Кралят на рибарите" типично е забъркан от множество съставки и с препратки, почти във всяка дума и сцена. Търсенето на връзките и скритите послания винаги ми е доставяло огромно удоволствие, особено ако в търсенето ме съпровождат Jeff Bridges и Robin Williams

8.Pulp Fiction (1994) - Лудият гений на Tarantino избухва с пълна сила и освен, че / къде той, къде сциентолозите/ изстреля John Travolta отново в звездна орбита, накара Christopher Walken да носи ръчен часовник в ануса си, Bruce Willis да не иска да се раздели с него / часовника не Уолкън/, а Samuel L. Jackson да произнесе един от най-запомнящите се след Хамлет монолози. "Криминале" е154 минути гарантирано забавление до степен да цвиля от кеф пред екрана.

9.Carne Tremula (1997) - " Жива плът" и  Entre Las Piernas ( 1999) - "Между краката" бяха първите крачки от пътешествието ми във филмите на Almodóvar, Manuel Pereira и Amenabar. Не помня кой от двата гледах по-напред, няма и значение. За увлечението ми испанското кино тези филми бяха, каквото беше " Слонът мой приятел" за увлеченито ми по киното въобще. Искрени, цветни, пълнокръвни, емоционални и объркващи, като самия живот, те ми разкриха нов свят, където успешно можех да лекувам отегчението си от продукцията на Холивуд. За голям късмет стартът ми в испанското кино беше в компанията на неустоимия Javier Bardem.

10. Този ред със съвсем равни заслуги си поделят The Matrix, Sophie's Choice,  отново Terry Gilliam с The Adventures of Baron Munchausen, моят и на Георги любим Tim Burton и неговата Big Fish, Children of a Lesser God, Moonstruck и за пореден път Боби Де Ниро в Angel Heart и Awakenings.


Обичам звездичките.
* Много добро есе за филма, тук.

9 коментара:

  1. Много добра подборка. Заглавията, които биха се повторили при мен, задължително са "Ангелско сърце", "Бразилия" и "Криминале". Някъде там щеше да е и "Амадеус", а повечето от останалите щяха да са в списъка до 50.

    Сигурен съм обаче, че забравяш някои заглавия. Ако тръгна да правя такъв списък, със сигурност не бих се ограничил дори до бонус филмите от точка 10. Едва ли щях да мога да се побера и в 100 точки. :)

    ОтговорИзтриване
  2. Със сигурност забравям някои заглавия. Колкото до бройката, трябваше ми много дисциплина за да не се разлея поне до 20. По едно време бяха 15, после 12, после няколко пъти пак 15 и накрая, с големи усилия 10 :))

    ОтговорИзтриване
  3. Много хубав избор :)
    За Star Wars са ми разказвали как опашките за билети се извивали от кино Изток (мир на праха му) чак до четвърти километър :) Бразилия и Амадеус са ми много любими филми, особено ми хареса как беше представен Моцарт. И аз съм фен на испанското кино. Сталкер е класика :)

    Честно казано, аз много се затруднявам да намеря 10 филма. Но ще пробвам :)

    ОтговорИзтриване
  4. Ламоте, моят спомен е от зимно кино Тракия, във Варна, което също, вече не е кино. Бяха нещо много вълнуващо тия опашки.

    ОтговорИзтриване
  5. Жестока подредба! Направо ми напълни душата с "Бразили" и "Краля на рибарите", обожавам ги. "Амадеус", "Сталкер"... велики филми. Велики!
    Единствените заглавия, които бих пропуснал са "Матрицата" и "Лунатици", ако и да са ми симпатични. :)
    Поздравления!

    ОтговорИзтриване
  6. Благодаря, Дринов!
    Ако трябва да съм искрена, не мога да пропусна Матрицата, колкото и да не подхожда на горните. За първи път виждах подобни идеи представени във филм.
    Лунатици, освен емоционално ми е повлиял съвсем практически. От филма научих една рецепта - яйца във филийка. Правя я и до сега.

    ОтговорИзтриване
  7. @kathryn
    :) Това с филийката е супер. Точно по темата - филми, които промениха живота ми. :)

    ОтговорИзтриване
  8. Прекрасна мозайка! "Сталкер" и "Бразилия" абсолютно заслужено са в началото на списъка. Една от най-мъчителните задачи е да се ограничи бройката :)Самата аз дълго се колебах за тях, "Иваново детство" и "Лунатици" (обожавам го!), но реших, че са за друг пъзел - "най-страхотните филми (според мен)" ;) Поздравления!

    ОтговорИзтриване