сряда, 8 декември 2010 г.

Картини от едно пътуване. Рибново.

Не помня, къде първо видях снимки от сватбите в Рибново. Помня, само как името се загнезди в ума ми и при всяко пътуване изскачаше с въпроса: "Ще можем ли да минем от там." После попаднах на пост при Мария, който още повече изостри желаниято ми да ида в селото.
Ясно е, всяко нещо си става в подходящото време и с причина. Сватба в Рибново не видяхме, но го посетихме във втория ден на празника байрам. Цялто село беше навън, на "главната" улица. От едната страна жените в пъстрите си носии стояха на групички, разговаряха и закачаха децата. Мъжете, строги, въздържани и някак скучни е тъмните си дрехи наблюдаваха преминаващите от другата страна на пътя. Възрастни мъже седяха на дълга пейка, разговаряха и прехвърляха в ръка зърната на броениците. Децата се редяха за захарен памук. Младите момичета с пламнали от притеснение лица вървяха срамежливо, рамо до рамо с младежи, упорито гледайки пред себе си и не поглеждайки се едни други.














В мрачния есенен ден шарените престилки, ярките шалвари, бродираните елеци и искрящо белите забрадки на жените изпъкваха още повече. Не можех да откъсна поглед от порцелановите кожи, светлите коси и сините очи на момичетата. Всички ми се сториха стройни и слаби, може би заради неочакваните обувки с високи токчета, които всички носеха. Не ни се тръгваше от Рибново. Този изпъстрен с електриково синьо и ярко оранжево празник беше, като подрък за любопитните ни очи.

3 коментара:

  1. Много е живописно, нали! И аз много се надявах на сватба, но били само през зимата. Но и байрам си е нещо, я виж колко са официални, до една с токчета:-) И местоположението на самото село е страхотно, почти на върха!
    Поздрави, беше ми приятно пак да прочета за там. А скоро мислех как ми се ходи пак до лещен, който е съвсем близо. Представям си един сняг на парцали, червено вино и топлина от камина, ехххх:-)

    ОтговорИзтриване
  2. Много е живописно, да. Аз мислех, че ще сварим едно празно село, а то виж, каква хубава изненада :)
    И в Лещен ходихме. Целият район там е много
    красив!

    ОтговорИзтриване
  3. Наистина, много живописно и екзотично :-), друг свят.

    ОтговорИзтриване